W czym benzyna alkilatowa ma przewagę nad paliwem tradycyjnym?

Benzyna alkilatowa jest droższa niż paliwa tradycyjne, dlatego wiele osób zainteresowanych tematem może się zastanawiać: Dlaczego? Skąd ta różnica w cenie? Czy warto zainwestować?

 
Postanowiliśmy rozwiać te wątpliwości, tłumacząc, jakie są najważniejsze różnice między benzyną tradycyjną, a alkilatową (MARLINE Premium). Zwracamy uwagę na metodę wytwarzania, skład chemiczny, wpływ na środowisko. Przeczytaj i przekonaj się, że alkilaty to cena, za którą idzie najlepsza jakość.

Produkcja – różnice w powstawaniu benzyny tradycyjnej i alkilatowej

Różnice w benzynie tradycyjnej i alkilatowej pojawiają się już na samym początku, tj. w procesie produkcji. Standardowe paliwo stacyjne łączy w sobie różnorodne produkty rafineryjne. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ cel jest jeden – maksymalna redukcja kosztów produkcji, celem obniżenia kosztów nabycia produktu końcowego.
 
Tymczasem paliwa alkilatowe (na przykładzie MARLINE Premium) mają inne zadania – zasilać urządzenia spalinowe, ale w możliwie, jak najczystszy sposób (z niewielkim wpływem na otoczenie). Udaje się to za sprawą kompozycji wyłącznie wyselekcjonowanych składników, pochodzących z wybranych strumieni. 
 
A to, czy faktycznie jest drożej – trudno oszacować. Jedno jest pewne – wyższy koszt jednostkowy nabycia paliwa alkilatowego, zwraca się w dłuższej perspektywie (m.in. dlatego, że silniki maszyn są lepiej chronione i mają dłuższą żywotność, a rzadziej podlegają naprawom czy przeglądom).

Skład chemiczny – poziom zawartości związków chemicznych

Standardowa benzyna dostępna na stacjach składa się nawet ze… 100 różnorodnych elementów! To bardzo dużo, wziąwszy pod uwagę, że spora część z nich to:

  • aromaty (42%),
  • olefiny (18%),
  • etanol (10%).

Negatywnie wpływają one na kondycję silnika i jego podzespołów, bo m.in. wytwarzają sadzę czy powodują korozję. Co więcej, w składzie tradycyjnej benzyny są obecne substancje mutogenne i rakotwórcze o drażniącym zapachu.
 
Dla porównania – benzyna alkilatowa składa się jedynie z 5-6 składników, co jest absolutnie wystarczające dla uzyskania wysokiej jakości, czystego, a wydajnego produktu. W porównaniu do tradycyjnej benzyny, jest ona bardziej korzystna dla środowiska oraz zdecydowanie mniej obciążająca dla silników.

Jakie problemy generuje benzyna klasyczna?

Toksyczność i niestabilność to dwa większe zarzuty kierowane w stronę benzyny klasycznej. Niestety nie jedyne. Oprócz tego, że paliwo może być przechowywane krótko (maksymalnie do 6 tygodni), to jeszcze konieczne są częste rozruchy sprawdzające i zlewanie paliwa, co generuje stratę czasu i pieniędzy. Tracisz je także wtedy, gdy chcesz przygotować mieszankę benzyny z olejem dla 2-suwów i w tym celu zdobywasz niezbędną wiedzę i często odwiedzasz stację benzynową z kanistrem.
 
Wreszcie zanieczyszczenie środowiska. Emisja toksycznych spalin powoduje smog, czyli duże stężenie w powietrzu m.in. metali ciężkich, pyłów zawieszonych, węglowodorów aromatycznych. Toksyczne związki chemiczne działają alergizująco, drażniąco, a nawet psychoaktywnie! 
 
Tych problemów unikniesz, stosując benzynę alkilatową Marline Premium zamiast tradycyjnej. 

Benzyna alkilatowa MARLINE Premium – efektywniej i zdrowiej

W porównaniu do benzyny tradycyjnej, paliwo aliklatowe jest znacznie lepsze – bardziej efektywne i zdrowe. Wpływ na to ma:

  • podwyższona liczba oktanowa – zarówno silnik nierozgrzany, jak i silnik po wielu godzinach pracy działa bez zarzutu,
  • niższa zawartość olefin – pomaga utrzymać silnik w czystości,
  • śladowa zawartość związków tlenowych – mniej eteru, etanolu, metanolu poprawia odporność na korozję i długie okresy przechowywania,
  • niższa zawartość węglowodorów aromatycznych – brak drażniących zapachów i degeneracji elementów gumowych, mniejsza toksyczność oparów,
  • niższa zawartość szkodliwych pierwiastków – mniej oparów, mniejsze zanieczyszczenie.

Paliwo alkilatowe to mieszanka idealnie skomponowana, od razu przystosowana do użycia w urządzeniach z silnikiem dwusuwowym. Jesteś gotowy na zmianę i przejście na benzynę proekologiczną? Zobacz, jak to zrobić!

Zmiana paliwa na alkilat – co musisz wiedzieć?

Nie musisz obawiać się przejścia z tradycyjnej benzyny na paliwo alkilatowe. Okazuje się, że z powodzeniem można stosować ją także w starszych maszynach, które były zasilane benzyną Pb95. Jeśli w jej baku nadal znajduje się ta benzyna, możesz dolać do niej alkilat – ich mieszanie się nie powoduje żadnych konsekwencji.
 
Jednak nie ukrywamy, że najbardziej wydajne jest korzystanie z czystego paliwa alkilatowego, więc w miarę możliwości opróżnij bak przed ponownym napełnieniem go benzyną MARLINE Premium lub ASPEN. Najlepiej, kiedy sprawdzisz silnik, a konkretniej układ wydechowy i oczyścisz go z nagarów i zgorzelin. Pozostała część zanieczyszczeń ulegnie stopniowemu wypaleniu, a więc samooczyszczeniu. 
 
Jeśli natomiast chodzi o regulację silnika, tu zazwyczaj nie jest ona wymagana. Możesz śmiało zalać silnik czystą benzyną alkilatową Marline Premium i niemal od razu cieszyć się ze zdrowszej i bardziej efektywnej pracy. 

Zobacz także: