Gotowa mieszanka paliwa i oleju do silnika dwusuwowego powoduje jego mniejsze zużycie oraz mniej nagarów i korozji, co przedłuża życie maszyny.
Paliwo nie zawiera szkodliwych i rakotwórczych substancji zawartych w klasycznej benzynie oraz nie wydziela drażniącego zapachu.
Podczas spalania paliwo wydziela aż do 40% mniej spalin niż klasyczna benzyna, co znacznie zmniejsza emisję CO2. Produkt zamknięty jest w ekologicznej bańce gotowej do utylizacji.
KOD: MP4T5L
Cechy i zastosowanie:
Firma MARLINE została założona w 1954 roku we Francji. Swoją działalność rozpoczęła jako producent paliwa do rowerów spalinowych. Ich produkty wówczas można było znaleźć pod marką Solexine. W 2012 roku, na zamówienie sieci supermarketów Castorama, stworzona została gama produktów alkilatowych dedykowana do urządzeń i maszyn budowlanych i ogrodniczych z silnikami 2- i 4-suwowymi. Produkty te po dziś dzień występują pod nazwą MARLINE® Premium 2T i 4T.
Alkilacja jest to grupa reakcji chemicznych, których efektem jest wytworzenie alkilatu. Polega ona na przeniesieniu grupy alkilowej lub aryloalkilowej z jednego do drugiego związku chemicznego przy współudziale katalizatora, którym najczęściej jest kwas siarkowy lub fluorowodorowy. Reakcja alkilacji to połączenie olefiny z parafiną – proces chemiczny, w którym lekkie, gazowe węglowodory są łączone w celu wytworzenia wysokooktanowych składników benzyny. Lekkie węglowodory składające się z olefin, takich jak propylen i butylen oraz izoparafin, takich jak izobutan, podawane są do reaktora, gdzie pod wpływem katalizatora łączą się, tworząc mieszaninę cięższych i wyżej wrzących, rozgałęzionych węglowodorów parafinowych, o wysokiej liczbie oktanowej.
Alkilat to ciekła frakcja mieszaniny węglowodorów powstałych w procesie alkilacji. Składa się głównie z izooktanu – związku, który nadaje benzynom doskonałe właściwości przeciwstukowe i jest jednym z najczystszych produktów rafinacji. Charakteryzuje się niską zawartością siarki i olefin. Alkilat jest składnikiem większości benzyn (ca 5% vol.), podnosząc ich liczbę oktanową i poprawiając właściwości spalania podczas pracy w silniku. Jest również jednym z głównych składników benzyny lotniczej oraz profesjonalnych paliw używanych w sportach motorowych od kartingu do F1.
Wyjątkowe zalety paliw alkilatowych MARLINE® i Aspen® sprowadzają się do trzech podstawowych haseł:
MARLINE® to francuska firma, która w 2012 roku, na zamówienie sieci supermarketów Castorama, stworzyła gamę produktów alkilatowych dedykowanych do urządzeń i maszyn budowlanych i ogrodniczych z silnikami 2- i 4-suwowymi. Produkty te po dziś dzień występują pod nazwą MARLINE® Premium 2T i 4T.
Aspen® jest liderem nie tylko rynku skandynawskiego, ale i wielu innych krajów europejskich w produkcji paliw alkilatowych. Firma należy do szwedzkiej grupy Lantmännen i posiada zakład produkcyjny w Hindas oraz własne centrum badawczo-rozwojowe (www.aspenfuels.com). Od 2022 roku firma Aspen® obecna jest również w Polsce za pośrednictwem wyłącznego dystrybutora – firmy REFLEX Sp. z o. o.
Nie ma żadnego problemu z zastosowaniem paliwa alkilatowego MARLINE® i Aspen® w starszych maszynach, jednak przed użyciem paliwa sugerujemy sprawdzić stopień zanieczyszczenia zgorzelinami układu wydechowego i w razie potrzeby odkamienienie.
Oczywiście, że tak! Jeśli maszyna pracowała wcześniej na paliwie PB95, to przy zmianie na paliwo alkilatowe, z powodu braku węglowodorów aromatycznych, sporadycznie może wystąpić stwardnienie membrany lub stwardnienie węży, lub przelotek węży, które utrzymują miękkość gumy.
MARLINE® Premium 2T jest gotową do użycia w silnikach 2-suwowych mieszanką na bazie paliwa alkilatowego z dodatkiem 2,8% wysokiej klasy oleju syntetycznego biodegradowalnego.
Ze względu na różnicę w gęstości substancji, w niektórych maszynach należy wyregulować śrubę L, aby skorygować tę różnicę.
Gęstość alkilatu wynosi od 690,0 do 700,0 kg/m3, natomiast benzyny Pb95 od 720,0 do 775,0 kg/m3.
Nie, paliwo alkilatowe (benzyna alkilatowa) jest znacznie czystszym zamiennikiem klasycznej benzyny silnikowej (PB95) i jest przeznaczone do silników z zapłonem iskrowym. Do silników diesla firmy MARLINE® i Aspen® mają w ofercie specjalny, wysokogatunkowy i ekologiczny olej napędowy HVO – Marline HVO (biopaliwo II generacji – hydrorafinowany olej roślinny).
Unikatowe bańki eko to opakowania, w których konfekcjonowane są paliwa MARLINE® i Aspen®. Ich unikatowość i ekologiczność bierze się z ich wyjątkowego procesu produkcji. Opakowania paliw są fluorowane w formie poprzez technologię barierową, dzięki czemu stworzona zostaje dwukierunkowa bariera, która zapobiega migracji paliwa do opakowania. Proces ten pozwala, by opakowania były w 100% recyklingowane ze standardowym HDPE.
Specjalne bańki 2, 5 i 20 litrowe, w które konfekcjonowane są paliwa MARLINE® i Aspen®, dzięki swej wyjątkowej technologii produkcji nadają się do bezpośredniej utylizacji i recyklingu bez potrzeby wcześniejszej obróbki (m.in. płukania i mycia). Bańkę po użyciu i opróżnieniu z resztek paliwa można od razu wyrzucić do pojemnika na plastik (HDPE).
Tak. Paliwo alkilatowe jest coraz częściej zalecane przez producentów małych silników spalinowych. Zauważają oni zalety paliw alkilatowych w eksploatacji urządzeń (kultura pracy, czystość spalania, osiągi) oraz znaczne zmniejszenie negatywnego oddziaływania na użytkownika i jego środowisko.
Alkilatowe paliwo do silników czterosuwowych swoją unikalność zawdzięcza wyjątkowemu procesowi produkcji. Benzyna alkilatowa jest, podobnie jak ta ze stacji, wytwarzana z ropy naftowej, lecz dzięki specjalnej technologii produkcji obejmującej dodatkowe procesy m.in. alkilacji (skąd pochodzi nazwa) otrzymujemy bardzo czyste paliwo o wyjątkowych zaletach użytkowych. Jego skład pozbawiony jest węglowodorów aromatycznych, olefinowych oraz związków tlenowych, co oznacza, że emituje znacznie mniej szkodliwych substancji niż klasyczna benzyna. Dzięki temu paliwo to jest nie tylko pro-ekologiczne, ale również poprawia efektywność pracy silniki oraz chroni jego podzespoły.